söndag 24 januari 2016

Mitt stickbibliotek, del 1

Även om jag mest stickar efter mönster som köps eller finns gratis direkt online, så gillar jag verkligen stickböcker, det är något särskilt med att få sitta och bläddra bland bilderna och bli inspirerad och kanske sticka något från någon av dem.
Mitt bibliotek är inte jättestort, men tänkte göra en liten recension av varje bok och skriva lite om vad jag tycker om mönstren. Jag har hoppat över äldre stickböcker som jag ärvt eller köpt på second hand, samt mina amigurumiböcker. Har ni tips på bra mönsterböcker så tar jag gärna emot dem. Alltid kul att hitta nya böcker att bläddra i.

För att varje inlägg inte ska bli för långt håller jag mig till 4-5 böcker per inlägg. Detta är del 1.

A stitch in time - Susan Crawford & Jane Waller
Denna bok innehåller hela 73 mönster. Alla vintagemönster från 30- till 50-talet som är nyskrivna för att passa dagens storlekar och garner. Vissa mönster är helt fantastiska, jag älskar speciellt Ribbon Threaded Jumper och The Jan Sweater och är sugen på att sticka båda två. Boken innehåller dessutom mönster som är helt fascinerande att titta på, men som jag aldrig skulle sticka eller använda. Språk: Engelska
Antal mönster jag stickat: 0









Sköna strumpor och sockor - Madeline Weston
25 olika sockmönster, från spets till flerfärgsstickning, flätor och andra strukturmönster. Rolig bok om man stickar mycket sockor, men helt ärligt så finns det väldigt många fina sockmönster online, som dessutom är gratis...
Jag har stickat ett par sockar från denna bok, Ganseysockor med hälkil, men det var fel garn till fel mönster, och fastän sockorna är varma så är de dels för stora, dels syns inte ganseymönstret alls eftersom garnet är så melerat. Finns dock flera andra sockor jag skulle kunna tänka mig att sticka, men som sagt, det finns många fina sockor på stick-internet.
Språk: Engelska är originalspråk, men boken finns på Svenska
Antal mönster jag stickat: 1

Jag älskar islandströjor, och jag älskar denna bok. 62 jättefina mönster på mest stickade tröjor och koftor, men även kjolar, klänningar, vantar, mössor, sockor och så vidare.
Mina favoritmönster är tunikan/klänningen Keđja, Klänningen Miðja, Tröjan Órói, men många
 mönster är så fina, att jag skulle nog kunna sticka de flesta. I boken finns även tröjan Riddari som väldigt många stickat.
Jag har stickat två mönster från boken, tröjan Dalur och koftan Stapi, som var mitt första steekade projekt.
Språk: Originalspråket är isländska, men det kändes som ett lite för stort steg, så jag har boken på engelska. Vill man börja sticka på engelska är det dock ett jättebra tips eftersom mönstren är väldigt enkla.
Antal mönster jag har stickat: 2



Julkulor - Arne & Carlos
Vem vill inte sticka egna julgranskulor? Jag kunde i alla fall inte låta bli utan var tvungen att köpa denna bok. Väldigt fina bok, om inte annat massa julstämning! 55 olika mönster på julkulor. Jag har stickat 6 än så länge, men till nästa jul lär det nog bli fler.
Språk: Norska är original, men boken finns på Svenska och en massa andra språk.
Antal mönster jag stickat: 6



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar