lördag 30 januari 2016

Mitt stickbibliotek, del 2

Här är del 2 av mitt stickbibliotek, del 1 finns här.

Rowan Kidsilk Dream - Marie Wallin
Denna bok, som är mer av ett häfte som innehåller 13 mönster, var nog den första stickbok jag köpte när efter att jag börjat om att sticka för kanske 8-9 år sedan. Innan dess hade jag antingen köpt tidningar, eller beställt mönster och garn tillsammans (av någon anledning hade jag missat hela stickinternet). Jag blev i alla fall förälskad i klänningen Celestial på framsidan. Beställde boken och beställde sedan garn, som sedan visade sig vara helt fel tjocklek, då det blev bara pannkaka och ingen klänning tyvärr. Mönstren i boken är alla stickade av Rowans kidsilk som är en blandning av silke och mohair, så gillar man inte mohair är det nog inte den boken man behöver. Just nu är jag väl inte jättesugen på klänningen, men jag skulle vilja sticka något i mohair och är väldigt sugen på tröjan Sylph från boken. 
Språk: Engelska
Antal mönster jag stickat: 0

Klompelopme, Strikk till baby barn og voksen - Hanne Andreassen Hjelmås & Torunn Steinsland
Denna bok innehåller mest mönster till barn och baby, och endast några få mönster till vuxna. Mönstren till vuxna är också till mesta del accessoarer samt en kjol. Barnmönstren är dock jättefina, väldigt stilrena och klassiska. Jag älskar jackorna som finns i boken, och många av barnmössorna är jättefina. Ibland frågar jag mig dock hur praktiska dessa kläder är för barn. Jag har i alla fall hunnit sticka två mönster från boken Sikksakkskjørt, och Byssanlullteppe.
Språk: Än så länge finns boken bara på norska, men jag tyckte beskrivningarna var lätta att följa även om jag inte stickat på norska tidigare. Jag har dock hört rykten om att boken ska komma på svenska, vet inte riktigt när.
Mönster jag stickat: 2 st 


Sagornas stickbok - Celia B. Dackenberg
Detta är min senaste stickbok som jag fick i julklapp. Boken innehåller mönster inspirerade från våra svenska sagor, och de är så så fina. Boken innehåller inte bara mönster, utan är även en bok som kan läsas, med fakta om böckerna och dess författare, och hur det stickade spelar in i böckerna, helt fantastiskt. Och som sagt, många av mönstren är fina, och jag älskar älskar Mymlans klänning, och funderar hur jag ska lyckas sticka den i vuxenstorlek till mig själv eftersom alla mönster i boken är barnmönster.
Språk: Svenska
Mönster jag stickat: 0



Smoulder - Kim Hargreaves
Är det bara jag som ibland köper en bok för ett enda mönster? Så var det i alla fall för mig och denna bok. Jag förälskade mig i den korta koftan Rosamund, och var tvungen att beställa boken. Har inte stickat koftan än, men tänker att någon dag så.
Boken innehåller många fina mönster. Många av kläderna är ganska enkla men väldigt fina, mestadels olika tröjor och koftor. Även en komönstrad kofta!
Språk: Engelska
Mönster jag stickat: 0



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar